Kiedyś, stare amerykańskie skrzynie biegów, te 3 lub 4 biegowe nieprawdopodobnie mocno zamulały układ napędowy. Zabijając tym samym emocje związane z jazdą samochodem. Dzisiaj te czasy już minęły. Automatyczna skrzynia biegów jest w stanie zmienić przełożenie szybciej niż robi to profesjonalny kierowca. Kierowca rajdowy zmienia bieg w czasie około 30 milisekund. Taki manewr jest nie tylko niezwykle trudny, ale i kosztowny bo mocno zużywa sprzęgło. Natomiast skrzynie automatyczne dwusprzęgłowe, są w stanie zmienić bieg w 20, a nawet 15 milisekund.
Takimi osiągami mogą oczywiście pochwalić się drogie sportowe samochody, ale przykład ten jednoznacznie zabija mit o mulących automatycznych skrzyniach biegów.
Konserwacja automatycznej skrzyni biegów
Automatyczne skrzynie biegów są skomplikowanymi urządzeniami. Nie tylko pod względem elektroniki oraz mechaniki, ale również pod względem konserwacji i serwisowania.
Automatyczne skrzynie biegów można podzielić na suche oraz mokre. Przyjęło się uważać, że w tych suchych nie ma potrzeby wymieniać oleju. Jest to jednak mylna zasada. Warto zrobić dynamiczną wymianę oleju za każdym razem gdy przejdziemy 60 tysięcy kilometrów. Jeśli samochód jest bardziej eksploatowany, np. ciągnie przyczepę, to ten interwał powinien być mniejszy.
W przypadku, kiedy auto ma już przejechane pół miliona kilometrów, a olej nigdy nie był wymieniany, to w razie konieczności serwisowania może być już bardzo trudno wymienić olej. Po takim przebiegu skrzynia biegów będzie już pozatykana i zaklejona starym olejem, który przez wzgląd na zużycie, zabrudzenia i temperaturę może być już zbyt lepki i zbyt gęsty. Już sam zużyty i zanieczyszczony olej skutkuje uszkodzeniami mechatroniki, w której zacierają się zawory, co kierowca może odczuć jako “szarpanie” skrzyni.
W takim przypadku pomoże tylko doświadczony mechanik z profesjonalnym sprzętem serwisowym. Okresowa wymiana oleju zwiększy żywotność automatycznej skrzyni biegów i w razie potrzeby serwisu będzie on łatwiejszy i tym samym mniej kosztowny.
Koszt remontu/wymiany automatyczne skrzyni biegów
Naprawa automatycznej skrzyni biegów, może sięgać nawet do 15-20 tysięcy złotych. Cena jest zależna od tego ile elementów w danej skrzyni biegów można zregenerować lub wymienić.
Na przykład Renault w swoich autach takich jak Senic, Megane czy Captur wykorzystuje automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów, których podzespoły są niewymienne i zanitowane. W takim przypadku, w razie awarii, nie pomoże nawet najlepszy serwis samochodowy.
Stąd też łatwo sobie wyobrazić, że kupimy używane auto marki Renault za 40 tysięcy złotych, a po wykryciu szarpania w skrzyni biegów i wizycie w serwisie okaże się, że należy jeszcze dopłacić 20 tysięcy złotych za wymianę skrzyni.
Na czym polega dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów?
Możemy wyróżnić dwa rodzaje wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów.
Pierwsza metoda to wymiana statyczna. Polega ona na po prostu na spuszczeniu oleju. Przy czym w ten sposób jesteśmy w stanie pozbyć się tylko około połowy starego oleju. Drugi sposób to dynamiczna wymiana oleju. Polega ona na wymianie oleju na pracującej skrzyni biegów. Dzięki czemu jesteśmy w stanie przetłoczyć przez skrzynię biegów więcej niż nawet jedno napełnienie skrzyni. Pierwszym etapem wymiany jest wlanie do maszyny przetłaczającej płyn przez skrzynie biegów odpowiedniej płukanki. W MAXI MOBIL używamy i rekomendujemy produkty firmy Liqui Moly. Maszyna płucząc układ pracuje z naszą skrzynią biegów przez około 15 minut. Po czym maszyna dokonuje wymiany oleju, czyli przetłacza stary olej zastępując go nowym olejem.
Artykuł ten, powstał w oparciu o film z kanału Adam Kornackiego, w którym mieliśmy przyjemność gościnnie wystąpić. Gorąco zapraszamy do obejrzenia!