Geometria i zbieżność kół
Większość kierowców bagatelizuje potrzebę kontroli geometrii kół w swoim samochodzie. Z reguły są oni nieświadomi usterki jaką mają w samochodzie. Dopiero po profesjonalnym ustawieniu geometrii kół okazuje się, że auto prowadzi się nadzwyczaj pewnie i stabilnie. Wielu kierowców skarży się na problemy z utrzymaniem odpowiedniego toru jazdy, czyli linii podczas jazdy na wprost. Problemy dotyczą również jazdy po łuku, gdzie kierowca odczuwa bezwład prowadzenia samochodu. Przy źle ustawionej geometrii opony nie mają pełnego styku z nawierzchnią drogi, dlatego też odczuwalny jest dyskomfort pewnego prowadzenia auta. Bardzo ważnym aspektem podczas ustawiania geometrii kół jest poprawne ciśnienie w oponach. Poprawne ustawienie geometrii kół jest konieczne szczególnie, gdy montujemy nowe opony. Musimy mieć wtedy pewność, że będą one użytkowane we właściwy sposób. Kolejnym powodem do wizyty w serwisie i sprawdzenia ustawienia geometrii są uszkodzenia układu zawieszenia bądź układu kierowniczego. Luzy układu kierowniczego ( m.in. maglownica, drążki i końcówki drążków), wypracowane bądź popękane (rozwulkanizowane) tuleje wahaczy, pęknięte lub wypracowane sprężyny skutkują tym, że koła w naszym samochodzie przesuwają się względem różnych płaszczyzn, a co za tym idzie zmieniają wartości geometrii kół na niepoprawne.
Brak okresowego sprawdzania ustawienia geometrii kół w samochodach przez kierowców wynika z braku wiedzy o tym co się dzieje z pojazdem jeżeli geometria odbiega od norm fabrycznych.
Dlatego postanowiliśmy podzielić się z Państwem odrobiną wiedzy na ten temat.
Zbieżność kół
Zbieżnością kół określa się wartość położenia kół na jednej osi względem siebie. Pamiętajmy, że zbieżności nie ustawiamy tylko na przedniej osi, ale w niektórych samochodach również na tylnej. Zbieżnością nazywamy odległość między kołami mierzoną w osi między tyłem, a przodem obręczy odejmując od tylnej przednią wartość
np. 1500mm – 1490mm = 10mm lub 1500mm – 1510mm = -10mm
Pierwszy pomiar informuje nas, iż nasze koła są zbieżne, a drugi że są rozbieżne. Zbyt duża zbieżność powoduje zużycie zewnętrznych krawędzi opon i tzw. wyjeżdżanie samochodu na zakrętach. Natomiast duża rozbieżność będzie powodowała wybieranie wewnętrznych krawędzi opon i wędrowanie pojazdu na drodze, szczególnie w koleinach. Pamiętajmy, że to tylna zbieżność wyznacza prawidłowy tor jazdy pojazdu, dlatego tak ważny jest pomiar obu osi. Tylna oś jest również odnośnikiem do poprawnego ustawienia kół przednich. Niektóre serwisy, nie mając profesjonalnego sprzętu to geometrii kół ogłaszają się z niską ceną ustawiania tylko przedniej osi, a jeżeli tylna oś będzie niepoprawnie ustawiona to nieumyślnie źle ustawią oś przednią.
Pochylenie koła
Pochylenie koła jest to najprościej mówiąc odchylenie górnej krawędzi koła do wnętrza nadkola i wtedy mamy kąt ujemny lub na zewnątrz co daje nam kąt dodatni. Źle ustawiony powoduje wydzieranie zewnętrznej lub wewnętrznej krawędzi opony, zwiększa zużycie tulei wahacza, łożysk kół oraz ma wpływ na prowadzenie pojazdu.
Wyprzedzenie osi zwrotnicy
W języku potocznym stosujemy nazwę WSZ czyli wyprzedzenie sworznia zwrotnicy. Jest to prosta przechodząca prze oba punkty zwrotnicy w stosunku do prostej pionowej przechodzącej przez oś koła. Mówiąc prostym językiem wysunięcie koła do przodu lub tyłu pojazdu patrząc z boku. Złe parametry kąta WSZ powodują wydzieranie poprzeczne opony, ściąganie pojazdu i co ważniejsze niepowracanie koła kierownicy do poziomu (musimy prostować kierownicę sami).
Wszystkie kąty są mierzone w stopniach i minutach poza zbieżnością którą można też mierzyć w milimetrach i oba te pomiary są prawidłowe.
Parametry geometrii powinniśmy sprawdzać co 15 – 20 tys. kilometrów lub średnio co rok, a najlepiej po zmianie opon z zimowych na letnie.
Pamiętajmy, że poprawnie ustawiona geometria to do 7% zaoszczędzonego paliwa ,zwiększona żywotność opon i zawieszenia a co najważniejsze nasze bezpieczeństwo na drodze.
Profesjonalne ustawienie geometrii Mercedes Benz
Chcielibyśmy przedstawić kolejne nowe urządzenie w naszym serwisie, które pozwala nam precyzyjnie ustawiać pełną geometrię kół w Twoim Mercedesie.
Inklinometr to urządzenie, które umożliwia pomiar parametrów pomocniczych określających stan ugięcia (zużycia) podwozia tj. pomiar pochyleń wahaczy, półosi, wału pędnego lub innych alternatywnych elementów bazowych. Określenie tych parametrów wymagane jest na początku procesu pomiaru i regulacji geometrii kół w samochodach Mercedes Benz oraz Maybach. Pozwala ono na ustalenie wartości wzorcowych dotyczących geometrii kół danego egzemplarza samochodu dla parametrów takich jak: zbieżność kół, kąt pochylenia kół, kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Przy tak dokładnym ustawieniu geometrii będziecie pewni, że samochód będzie prowadził się „jak nowy”, a opony nie będą nierównomiernie pościerane na bokach.
Pomiar geometrii przy zastosowaniu inklinometra to rzadkość w serwisach, które ustawiają geometrię. Z reguły wprowadzają oni pomiary do urządzenia bardzo niedokładnie.
U nas to już standard taki jak w Autoryzowanej Stacji Mercedes Benz, ale również jak w Autoryzowanej stacji BMW i Mini.
Ustawianie geometrii samochodów dostawczych
Nasz serwis samochodowy zapewnia również profesjonalne usługi w zakresie ustawiania geometrii samochodów dostawczych.