Kalibracja systemu wspomagania kierownicy ADAS - o co chodzi?
Czym w zasadzie jest i co oznacza magiczny skrót ADAS ?
Oznaczenie to pochodzi od angielskich słów “Advanced Driver Assistance Systems” i oznacza “zaawansowane systemy wspomagające kierowcę”. Dokładniej mówiąc mówimy tu m.in. o:
a) aktywnym tempomacie,
b) systemie utrzymania pasa ruchu,
c) system nocnego widzenia
d) systemie nadzoru martwej strefy wokół pojazdu
e) kamerach widzenia 360
f) zapobiegania kolizji przez automatyczne hamowanie
g) systemie ochrony pieszych
h) pomocy przy parkowaniu
i) ostrzeżeniu o najechaniu z tyłu
Jak rozbudowany może to być układ świetnie grafika obok.
Ideą stworzenia każdego z tych systemów była poprawa bezpieczeństwa. Każdy z nich działa dzięki zastosowaniu komponentów czy czujników które dostarczają odpowiednie informacje interpretowane i przetwarzane przez sterownik pojazdu. Elementami tymi są kamery, radary i czujniki ultradźwiękowe.
Konstruktorzy rozlokowali te elementy fizycznie w szybie czołowej, w zderzaku przednim i tylnym, w lusterkach a nawet w nadwoziu wokół całego pojazdu.
Obecne trendy
Co bardzo ważne, systemy ADAS nie są już zarezerwowane dla drogich aut klasy premium. Są obecnie stosowane w prawie każdej marce samochodowej a dodatkowo unijne prawo sprawia, że każdy nowo homogolowany pojazd będzie musiał już obowiązkowo być wyposażony w tego typu systemy wspomagania kierowców.
Czy i kiedy wymaga to obsługi serwisowej ?
Cała ta dodatkowa elektronika wpływa na komfort podróży oraz bezpieczeństwo. Dlatego ważne jest, aby systemy te działały prawidłowo! A kiedy nie będą ? Oto kilka przykładów z powodu których system bezpieczeństwa ADAS może być wadliwy i wymagać kalibracji.
a) Pomyślmy choćby o małej kolizji przy której uszkodzeniu uległ np. przedni/tylny zderzak czy lusterko.
b) W przypadku pęknięcia szyby czołowej. Może się to zdarzyć nawet od uderzenia zwykłego kamienia.
c) Przy wyzwolenie poduszki powietrznej.
d) Po zmianie parametrów zawieszenia np. po zmianie amortyzatorów czy opon na inny profil.
e) Po zmianie ustawień geometrii kół samochodu.
Wymiana tych elementów wymusza zdemontowanie danego czujnika tj. kamery lub radaru. Tracimy w ten sposób automatycznie ich dane kalibracyjne. Sterownik wygeneruje błąd DTC na desce, który nie zawsze da się po prostu skasować. Montując ponownie przykładową kamerę w nowej szybie, należy zapewnić jej poprawne usytuowanie względem nadwozia pojazdu. Warto mieć tutaj świadomość o jakiej precyzji mówimy. Odchylenie kamery o zaledwie 0,5 stopnia spowoduje błędne widzenie obrazu o około 1 metr na długości 100 metrów. Dlatego wszystkie te komponenty wymagają kalibracji.
Konsekwencje
Jeśli elementy systemu ADAS nie zostaną poprawnie skalibrowane to na przykład:
a) system inteligentnego oświetlenia może oślepiać kierowców jadących z przeciwka gdyż sterownik błędnie odczyta pozycję innych pojazdów
b) system utrzymania pasa ruchu nie utrzyma auta „w pasie” i może wprowadzać ostrzegawcze drgania na koło kierownicy pomimo, że pojazd jest na środku pasa ruchu
c) błędnie działający system aktywnego tempomatu z systemem zapobiegającym kolizji później niż powinien rozpozna zajechanie drogi i później rozpocznie awaryjne hamowanie. Pytanie czy nie za późno ?
Jak kalibrować system wspomagania kierownicy ADAS?
Procedury kalibracji możemy podzielić na statycznie (na stanowisku) lub dynamiczne (polegające na jeździe testowej w ściśle określonych warunkach prędkości, czasu, znaków poziomych i pionowych). Warunkiem koniecznym do wykonania kalibracji statycznej jest posiadanie odpowiedniego stanowiska, odpowiedniej ramy, ekranów wzorcowych i oprogramowania pod konkretnego producenta pojazdu. Takie zupełnie oddzielne stanowisko zapewnia nasz serwis Premio Maxi Mobil. W praktyce kalibracja ADAS w warunkach „garażowych” jest niemożliwa. Może być wykonana tylko przez odpowiednio przygotowany i wyposażony serwis, posiadający wiedzę w tym temacie. Zapraszamy do serwisu Premio Maxi Mobil. U nas kompleksowo naprawimy Twoje auto, profesjonalnie ustawimy geometrię kół przed przystąpieniem do kalibracji radarów i kamer ADAS.