Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów: dlaczego jest konieczna?

Czy należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów? Co ile kilometrów to robić? Co jest lepsze: statyczna, czy dynamiczna wymiana oleju? Wbrew pozorom w Warszawie nie ma zbyt wielu serwisów oferujących dynamiczną wymianę oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Dlaczego warto wybrać akurat nas? Radzimy, jak najlepiej zadbać o żywotność naszych “automatów”.

O zaletach automatycznych skrzyń biegów można napisać tomy. Samochody w nie wyposażone są coraz częściej spotykane w naszym kraju. Nic dziwnego. Automaty są nieocenione w jeździe po zatłoczonych miastach, takich jak Warszawa. W korkach sprawdzają się znakomicie! Ułatwiają życie kierowcom ceniącym wygodę i komfort jazdy. Nie muszą się oni przejmować obsługą sprzęgła, czy operowaniem dźwignią zmiany biegów. Są też świetnym rozwiązaniem dla kierujących zaczynających dopiero swoją przygodę za kółkiem. Mogą być oni bardziej skoncentrowani na drodze, nie zaś na zmianie przełożeń. Samochód nie szarpie przy zmianie biegów. Nie ma również możliwości zadławienia silnika.
Co zrobić, by jak najdłużej używać automatu unikając awarii? Należy pamiętać o tym, że jest to skomplikowany mechanizm i kosztowny w naprawie. Dlatego trzeba zadbać o to, by nie brakowało świeżego oleju w automatycznej skrzyni biegów. Musi być on regularnie wymieniany.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni: czy jest konieczna?

Czy wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest w ogóle potrzebna? W końcu często sami producenci samochodów odradzają to swoim klientom, nie wiedząc dlaczego.
W autoryzowanych serwisach najczęściej nie ma po prostu usługi wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów oraz odpowiedniego sprzętu do takiej operacji.

Prawda jest jednak taka, że olej w automatycznej skrzyni biegów – zwłaszcza przy dłuższej eksploatacji samochodu, zużywa się. Co za tym idzie, nie gwarantuje odpowiedniego smarowania wszystkich jej elementów, które w codziennej pracy podlegają tarciu: przekładni planetarnych, łożysk, sprzęgła hydrokinetycznego, tarczek czy przekładek w koszach sprzęgłowych. W każdej skrzyni automatycznej znajdują się wielotarczowe mokre sprzęgła, które utleniając się są przyczyną zanieczyszczania oleju.
W tych miejscach do oleju mogą trafiać zanieczyszczenia – tzw. ścier. Przez to sam olej zmniejsza swoją lepkość. W niekorzystnych warunkach eksploatacji pomiędzy tarczami powstaje bardzo wysoka temperatura rzędu 400 st. celsjusza, a to przyczynia się do utleniania środka smarnego, czyli zmniejszania jego zdolności myjących i smarnych.
Użytkownik automatycznej skrzyni biegów może to zaobserwować w momencie, gdy zaczyna ona charakterystycznie „szarpać”. Użytkowanie samochodu z takim objawem na dłuższą metę znacznie skraca żywotność “automatu”. Dlatego też, jeśli chcemy, by nadal działała ona bezawaryjnie i pragniemy uniknąć wysokich kosztów związanych z jej naprawą, powinniśmy zadbać o regularną wymianę oleju w “automacie”, tak samo jak dbamy o częstą wymianę oleju w silniku.

Jak często dokonywać wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów?

Skoro już decydujemy się na wymianę, warto sprawdzić, po przejechaniu jakiego dystansu należy jej dokonać. Pierwszej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów dokonuje się najczęściej po przejechaniu od 60 do 80 tys. kilometrów. Kolejne powinny nastąpić co 40-60 tys. kilometrów.
To wszystko zależy od modelu naszego auta (BMW, Mini, Mercedes itd.), a także rodzaju automatycznej skrzyni biegów, która jest w nim zamontowana. Istotne są też warunki, w jakich przychodzi nam jeździć oraz styl naszej jazdy. Jeśli na przykład często zdarza nam się holować inne pojazdy bądź przyczepy lub poruszamy się np. w terenie górzystym, wówczas wymiana oleju w skrzyni powinna nastąpić szybciej. Pamiętajmy również o tym, że poruszanie się w miejskich aglomeracjach powoduje, że robimy stosunkowo małą ilość kilometrów, ale motogodziny pracy skrzyni się zwiększają.

Uniknij kosztownej naprawy

Warto pamiętać, że gdy wymiana oleju w skrzyni zostanie przez nas zaniedbana i zdecydujemy się na nią dopiero gdy zauważymy jej gorsze działanie, nieodpowiednio przeprowadzona wymiana oleju może skutkować uszkodzeniem układu.
Dlatego każdy kierowca powinien zadbać o to, by wymiana oleju w skrzyni biegów wykonywana była przez specjalistów. Nasz serwis to najlepsze do tego miejsce.

dynamiczna wymiana oleju

Statyczna wymiana oleju: na czym polega?

Gdy decydujemy się na wymianę oleju w automatycznej skrzyni, zazwyczaj stajemy przez wyborem: jakim sposobem jej dokonać? Który będzie lepszy dla całego układu?
Metody wymiany oleju są dwie: statyczna i dynamiczna. Która jest lepsza? Przedstawmy je po kolei. Statyczna wymiana polega na wypuszczeniu zużytego oleju ze skrzyni biegów przez korek spustowy. Należy odczekać, aż wyleci on z układu. Wówczas wlewa się nowy olej.
Trzeba pamiętać, że statyczna wymiana oleju nie jest najskuteczniejszą, a przede wszystkim najlepszą dla naszej automatycznej skrzyni biegów metodą. W jej efekcie bowiem, olej wymieniony jest co najwyżej tylko w połowie. Pozostałości tego starego przepracowanego oleju, pozostają w skrzyni biegów, wewnątrz przekładni hydrokinetycznej i chłodnicy oleju. Mieszanka zużytego oleju z nowym, powoduje znaczne pogorszenie właściwości tego drugiego.

Dynamiczna znaczy lepsza?

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardziej skomplikowana – wymaga użycia specjalistycznego urządzenia, którym dysponuje nasz serwis. Jest ono włączane w obieg smarowania pracującej skrzyni. Dzięki pompie pozbywamy się zużytego oleju w układzie i zastępujemy go nowym.
Tylko dynamiczna wymiana oleju gwarantuje, że znajdzie się w nim niemal wyłącznie świeży lubrykant – wymieniamy do 95 procent oleju. To sprawia, że żywotność naszej skrzyni biegów wydłuży się i unikniemy jej kosztownej wymiany.
Co ważne, dynamiczna wymiana oleju daje też właścicielowi pojazdu możliwość doboru całkowicie nowego lubrykantu, dedykowanego oczywiście danej jednostce pojazdu.

Zadbaj o jakość oleju w układzie

Przy wymianie ważne jest, by zwrócić uwagę na to, jakiego oleju używamy. Nie warto stosować półśrodków czy pozornie tanich rozwiązań. Dynamiczna wymiana oleju, którą wykonuje nasz serwis, odbywa się przy użyciu oleju Liqui Moly. To obecnie najlepszy olej dostępny na polskim rynku.
Jak przebiega dynamiczna wymiana oleju w naszym serwisie? Szybko i zastosowaniem najlepszej technologii. Odbywa się ona bowiem przy użyciu jednego z najlepszych urządzeń do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów i DSG, produkcji firmy ATH-Heinl. Pozwala ono na wykrywanie i zmianę kierunku przepływu. Dzięki uniwersalnym adapterom, mamy możliwość dostosowania się do każdej ze skrzyń. Urządzenie wyposażone jest również w grzałkę do oleju oraz wskaźnik temperatury, posiada wymienne zbiorniki na nowy i zużyty olej oraz umożliwia szczegółowy pomiar objętości.

Dynamiczna wymiana oleju jest standardem naszych usług. Już teraz umów się na wymianę, lub niech zrobi to Twój dział flotowy!

Cennik:

Wymiana oleju w skrzyni biegów automatycznej - dynamiczna
450 zł
Wymiana oleju w skrzyni biegów automatycznej - dynamiczna + wymiana filtra w skrzyni (dem / mont miski oleju)
550-700 zł
Wymiana oleju w skrzyni biegów automatycznej - statyczna
350 zł
Wymiana oleju w skrzyni biegów manualnej
80-100 zł
Podane ceny netto są orientacyjne. W zależności od stopnia skomplikowania, ceny ustalamy indywidualne. W przypadku gdy klient chce przywieźć własne części do cen usług doliczamy 20%

opinie

Poznaj opinie naszych klientów:

4,3 / 5
Google
4,8 / 6
Dobry Mechanik
4,0 / 5
Facebook
9,5 / 10
Oponeo
Zadzwoń i umów wizytę
umów
wizytę
włącz
nawigację
nawiguj do nas