Diagnostyka komputerowa samochodu
Kontrolka Check Engine
Znany każdemu kierowcy pomarańczowy wskaźnik „Check engine”, który może pojawić się na tablicy wskaźników wielu kojarzy się automatycznie z problemem. I faktycznie może tak być jeśli go zignorujemy i będziemy nasze auto użytkować dalej zwlekając z umówieniem wizyty w serwisie.
Zapalony Check engine może być bowiem spowodowany zupełnie błahą przyczyną, z którą serwis poradzi sobie w trakcie jednej wizyty, jednak może sygnalizować także spore problemy np. z katalizatorem. W takim przypadku im później tym gorzej i zdecydowanie drożej.
Współczesne samochody wyposażone są w coraz bardziej zaawansowane, coraz bardziej precyzyjne elementy sterowania i zasilania silnika w paliwo oraz redukcji szkodliwych gazów spalinowych. Zwłaszcza w samochodach marki BMW, Min, Mercedes. Obiegowy stereotyp interpretacji „To na pewno sonda lambda, bo tak jest było zawsze napisane w instrukcji” nie ma już dawno racji bytu. Czas znajdowania rozwiązania problemu na internetowych forach i prób samodzielnej naprawy auta pod blokiem minął bezpowrotnie wraz z prostymi w konstrukcji silnikami wolnossącymi. Naprawa bez wcześniejszej diagnostyki jest jak poruszanie się po omacku, a diagnostyka ta jest możliwa tylko przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi.
Komputer do diagnostyki samochodowej
Magiczny „komputer do diagnostyki samochodu” to w obecnych czasach niestety nie jedno, nie dwa i nie trzy urządzenia. Ze względu na różnorodność pojazdów spotykanych na naszych drogach nie ma takiej technicznej możliwości aby jedno urządzenie było w stanie zapewnić odpowiedni poziom obsługi elektroniki każdej marki. Dlatego też nasz serwis Premio Maxi Mobil, chcąc diagnozować i naprawiać różne auta wyposażony jest w różne komputery dla różnych marek pojazdów.
Chcąc zapewnić naszym klientom w Warszawie rzetelną diagnostykę samochodu pracujemy m.in. takimi urządzeniami jak:
a) tester usterek Bosch KTS – zapewniający nam obsługę pojazdów niemieckich i wielu innych z silnikami opartymi na popularnej aparaturze wtryskowej marki Bosch
b) tester usterek G-Scan – zapewniający nam obsługę pojazdów koreańskich KIA/HYUNDAI na tym samym poziomie co w ASO oraz grupy innych pojazdów azjatyckich, w tym japońskich.
c) tester usterek Autel – uzupełniający dwa pozostałe o wsparcie pojazdów francuskich, amerykańskich a także zaawansowane programowania on-line w BMW, Mini i Mercedesie
Internet prawdę Ci powie?
Wiele osób w obawie przed kosztami naprawy w serwisie szuka pomocy w Internecie, czy to na forach czy też kupując „testery diagnostyczne” za kilkaset złotych na jednym z portali aukcyjnych łudząc się, że odczytają one poprawnie wszystkie parametry pracy silnika, filtra DPF, czy ABS-u. Czy naprawdę na obecnym poziomie zaawansowania pojazdów i oprogramowania sterowników, które sami producenci pojazdów aktualizują wielokrotnie podczas eksploatacji aut, jest to możliwe ? Bardzo wątpliwe.
Konsekwencje złej diagnostyki komputerowej samochodu
Jakie mogą być konsekwencje złej diagnostyki i użytkowania samochodu z usterkami ? Najlepiej widać to na przykładach z życia wziętych. Weźmy pierwszy z brzegu:
Pacjent – Mitsubishi Lancer Diesel, Check engine + kontrola DPF
Sposób naprawy właściciela pojazdu – zakup „testera” za 400 zł w Internecie a na podstawie jego wskazań o zapchaniu filtra wymontowanie fizyczne filtra DPF i czyszczenie chemią i myjką ciśnieniową. Po tygodniu problem wraca. Taka procedura zrobiona została 3 razy bez trwałego usunięcia przyczyny.
Finał sprawy w serwisie – szeroka diagnostyka silnika testerem dedykowanym do pojazdów japońskich i stwierdzenie niesprawności zaworu EGR. Czyszczenie zaworu, wypalenie filtra DPF na trasie z wykorzystaniem funkcji regeneracji z naszego testera, wymiana oleju. Problem nie wrócił.
W tym przypadku na szczęście nie było za późno i nie doszło do trwałego uszkodzenia filtra, którego wymiana to bardzo znaczący koszt. Ale już ten prosty przykład pokazuje, że samo przeczytanie kodu błędu niekoniecznie skieruje nas na właściwy tor, a przykładów tego typu można mnożyć.
Dlatego warto udać się do profesjonalnego serwisu Premio Maxi Mobil właśnie w celu ograniczenia kosztów bo doświadczony mechanik jest w stanie poprawnie zinterpretować odczytany błąd, a przede wszystkim analizować parametry i wyciągać właściwe wnioski. Obyśmy dali mu tę szansę w porę zanim koszty zaczną naprawdę rosnąć.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii i profesjonalnych urządzeń pomiarowych z dedykowanymi komponentami pozwala nam precyzyjnie i „”od ręki”” diagnozować usterki dotykające większości układów w autach wszystkich marek.