Serwis i naprawa klimatyzacji

Klimatyzacja w samochodzie jest dość wrażliwym systemem. Jeśli chcemy zapewnić jego właściwe i bezawaryjne działanie, należy regularnie wykonywać przeglądy raz na rok oraz usuwać wszelkie wykryte usterki. Poza tym równie ważną rolę odgrywa odgrzybianie całej instalacji oraz wnętrza samochodu.

Przegląd klimatyzacji powinno się wykonywać raz na rok, ponieważ tak jak w silniku, w układzie klimatyzacji jest olej, który smaruje głównie kompresor oraz inne elementy, np gumowe uszczelnienia (oringi) itp. Układ klimatyzacji podczas użytkowania ulega zawilgoceniu i dlatego bardzo ważnym elementem serwisu jest osuszenie układu.

Na czym polega przegląd klimatyzacji I co powinien obejmować?

Podczas przeglądu klimatyzacji wykonuje się kontrolę temperatury wewnątrz pojazdu, kontrolę temperatury czynnika chłodzącego na wejściu do parownika, kontrolę ciśnienia w instalacji, wymianę filtra kabinowego, wymianę czynnika chłodzącego oraz oleju smarującego układ. Kolejnym bardzo ważnym elementem serwisu jest sprawdzenie ciśnień w układzie. Układ powinien być odpowiednio schładzany poprzez prawidłowo działające wentylatory na wszystkich biegach obrotowych prędkości oraz drożną chłodnicę klimatyzacji (drożne radiatory), co doprowadza do obniżenia ciśnienia w układzie.

Po przeprowadzeniu diagnostyki elektronicznej systemu klimatyzacji i w razie wykrycia wadliwego działania poszczególnych jego elementów takich jak kompresor, osuszacz, skraplacz, czujniki, przewody ciśnieniowe czy zaworki, wymienia się takie elementy na nowe, bądź regeneruje jeśli jest taka możliwość techniczna.

Jak często powinno się przeprowadzać odgrzybianie klimatyzacji?

Systematyczne przeprowadzanie odgrzybiania niszczy zarodniki bakterii i grzybów, które zbierają się w parowniku i przewodach wentylacyjnych. Pleśnie i grzyby mają nie tylko nieprzyjemny zapach, ale mogą zaostrzać objawy u alergików a nawet doprowadzić do poważnych schorzeń dróg oddechowych. Jeśli w samochodzie przebywają dzieci, odgrzybianie klimatyzacji warto wykonywać dwa razy w roku.

Należy również pamiętać, że pożądany efekt daje tylko systematyczne odgrzybianie układu. Zdarza się, że w samochodach układ klimatyzacji nigdy nie był odgrzybiany i wtedy całą operację trzeba wykonać kilkakrotnie do czasu osiągnięcia pożądanego efektu, czyli braku nieprzyjemnego zapachu wydobywającego się z kanałów wentylacyjnych.

serwis i wymiana klimatyzacji

Odgrzybianie klimatyzacji wykonuje się różnymi metodami:

Metoda ultradźwiękowa

Metoda ultradźwiękowa jest bardzo skuteczna i najczęściej stosowana, pozwala zdezynfekować system klimatyzacji oraz wnętrze pojazdu. Wykorzystywane przez nas urządzenie do ultradźwiękowego odgrzybiania klimatyzacji Magneti Marelli, eliminuje bakterie, grzyby oraz nieprzyjemne zapachy.

Możemy szybko i bezpiecznie zdezynfekować powierzchnię parownika, kabinę pojazdu oraz instalację wentylacyjną. Wykonując dezynfekcję wypełniamy urządzenia Air Cleaner płynem dezynfekującym o bardzo przyjemnym zapachu. Przy uruchomionej klimatyzacji w trybie powietrza wewnętrznego, Air Cleaner rozpyla płyn dezynfekujący. Mgła jest przenoszona do powierzchni parownika i poprzez obieg wewnętrzny rozchodzi się w kabinie pojazdu.

Środki chemiczne posiadają atest Ministerstwa Zdrowia.

Metoda ozonowa

Metoda ozonowa jest równie skuteczna w odgrzybianiu jak metoda ultradźwiękowa, niestety nie pozostawia przyjemnego zapachu wewnątrz samochodu. Jest za to bardziej ekonomiczna w porównaniu z poprzednią, ponieważ przy jej stosowaniu nie są potrzebne żadne środki chemiczne.

Generowany przez urządzenie ozon usuwa wszelkie zapachy (w tym również dymu tytoniowego), pleśń oraz zabija zarazki i bakterie. Jak powszechnie wiadomo, ozon zabija wszelkie wolne rodniki. Metoda ozonowa jest również powszechnie stosowana w hotelarstwie.

Metoda wykorzystująca preparat biobójczy z aktywnymi formami srebra

Preparat ten różni się zasadniczo od produktów dostępnych na rynku oferując nową jakość i skuteczność działania. Jego przewagę i innowacyjność stanowi wykorzystanie synergii działania skutecznych substancji biobójczych z długoterminowym działaniem aktywnych form srebra. Dzięki temu produkt ma szerokie spektrum działania – niszczy bakterie, grzyby oraz wirusy – i nie wymaga wielogodzinnego wietrzenia po zastosowaniu.

Preparat działa wielokierunkowo – nie tylko zabija istniejące mikroorganizmy, ale również zapobiega ich rozwojowi. Jest to spowodowane zastosowaniem opatentowanego kompleksu polimerowo-srebrowego, który pozwala na wytworzenie aktywnej mikro powłoki stanowiącej barierę ochronną przed drobnoustrojami i ich formami przetrwalnikowymi. Powierzchnia chroniona przez ten kompleks jest cały czas aktywna wobec patogenów. Zastosowanie tego kompleksu pozwala wydłużyć czas pomiędzy kolejnymi dezynfekcjami instalacji. Ma to bezpośredni wpływ na rachunek ekonomiczny związany z użytkowaniem sprzętu i wyraźnie zmniejsza możliwość narażenia użytkowników na mikroorganizmy bytujące w systemach klimatyzacyjnych.

Oprócz aspektów zdrowotnych, chroni elementy konstrukcyjne urządzeń przed korozją biologiczną spowodowaną negatywnym wpływem enzymów pochodzących od patogenów. Preparat nie pozostawia trwałych śladów na tworzywach po wylocie z otworów nawiewowych oraz nie uszkadza żadnych części samochodu. Kompleks znajduje zastosowanie nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale również w branży medycznej i spożywczej – wykorzystują go szpitale, apteki, pieczarkarnie, obiekty biurowe, mleczarnie, zakłady mięsne jak również zwykłe domy.

Metoda piankowa

Metoda piankowa jest najmniej dokładna i nie jest polecana przez nasz serwis. W niektórych samochodach podczas jej stosowania powstaje skroplona wilgoć, która przedostaje się przez łączenia kanałów wentylacyjnych i może osiadać się na wszelkiego rodzaju modułach instalacji elektrycznej, co może doprowadzać do poważnych uszkodzeń elektroniki. Metoda piankowa jest szerzej stosowana przy odgrzybianiu klimatyzatorów w pomieszczeniach mieszkalnych, biurowych itp.

Serwis klimatyzacji samochodowej – podstawowe czynności

Podczas profesjonalnego serwisu klimatyzacji samochodowej należy wykonać szereg czynności, które zapewnią prawidłową pracę całego układu. Warto o tym pamiętać nie tylko w trakcie letnich upałów, ale także przez cały rok. W zakres wykonywanych prac wchodzi wymiana czynnika roboczego. W ciągu roku z układu ulatnia się około 10% czynnika roboczego klimatyzacji, co jest zupełnie naturalne. Bardzo ważne jest więc określenie, czy poziom czynnika roboczego nie zmniejsza się zbyt szybko.

Drugą konieczną operacją jest odgrzybianie i wymiana filtra kabinowego. Podczas pracy klimatyzacji odkładają się w niej niebezpieczne dla zdrowia zarodniki grzybów, które znacząco zmniejszają efektywność pracy układu. Odgrzybianie można przeprowadzić zarówno specjalnymi środkami chemicznymi, jak i za pomocą ozonowania – i to ta druga metoda w ostatnim czasie jest szczególnie popularna. Serwisant umieszcza w pojeździe ozonator, który zabija wszystkie żywe organizmy, następnie należy auto dokładnie wywietrzyć. Nie można przy tym zapomnieć o wymianie filtra kabinowego, czas jego użytkowania wynosi zazwyczaj około roku.

klimatyzacja samochodowa

Zbyt mała ilość czynnika w układzie

Wróćmy na chwilę do sytuacji, kiedy w układzie będzie zbyt mało czynnika chłodzącego. Jak wskazuje sama nazwa, jest on niezbędny do utrzymania optymalnej temperatury we wnętrzu pojazdu. Jeśli dojdzie do sytuacji, w której poziom czynnika chłodzącego jest zbyt niski, klimatyzacja może działać ze zmniejszoną wydajnością lub w ogóle nie pracować efektywnie. Tego typu usterkę należy jak najszybciej wyeliminować, aby nie doprowadzić do jeszcze większej, a tym samym kosztowniejszej awarii. Podczas naszych prac serwisowych przywiązujemy szczególną uwagę do kontroli tego elementu oraz usunięcia ewentualnych problemów z tym związanych.

Regeneracja sprężarki (kompresora) klimatyzacji

Układ klimatyzacji pracuje na dość podobnych zasadach do układu chłodzenia, a jednym z jego najważniejszych elementów jest sprężarka – ta akurat występuje wyłącznie w przypadku klimatyzacji. Zadaniem kompresora jest przede wszystkim wprawienie w ruch czynnika chłodzącego, a także jego sprężanie, co prowadzi do obniżenia temperatury we wnętrzu pojazdu. Następnie czynnik chłodzący trafia do skraplacza, a w parowniku ulega ponownemu rozprężeniu. Inaczej mówiąc, kompresor klimatyzacji to swoista pompa ssąco-tłocząca i zarazem urządzenie sprężające.

Awaria sprężarki klimatyzacji często kojarzy się z wysokimi kosztami naprawy. Do najczęstszych przyczyn usterek kompresora zalicza się m.in. brak oleju w układzie, brak czynnika chłodzącego lub niepodanie oleju do czynnika podczas prac serwisowych. Wśród innych powodów problemów ze sprężarką warto wspomnieć jeszcze o zatarciu elementu w wyniku przedostania się zanieczyszczeń lub wody, której nie usunie osuszacz, o którym zresztą za chwilę. Trzeba też pamiętać, że przyczyną usterki kompresora może być zbyt duża ilość czynnika w układzie klimatyzacji.

W naszym serwisie prowadzimy szczegółowe testy sprężarek klimatyzacji, dzięki czemu w wielu przypadkach okazuje się, że możliwe jest znacznie prostsze, a zarazem tańsze rozwiązanie takiej usterki – regeneracja kompresora klimatyzacji. Przy regeneracji wymianie podlegają tylko te elementy, które faktycznie nie nadają się do dalszego użytkowania. Zwykle są to np. łożysko, uszczelnienie, zawór sterujący czy koło pasowe. Po właściwej weryfikacji sprężarka jest powtórnie montowana. Alternatywą jest zakup nowego kompresora – jest to procedura znacznie prostsza i szybsza, z pewnością jednak znacznie bardziej obciąży twój budżet.

Filtr klimatyzacji, czyli tzw. Osuszacz

Kolejnym z etapów serwisu klimatyzacji samochodowej może być wymiana filtra klimatyzacji, czyli osuszacza. Zwykle występuje on pod postacią niewielkiego aluminiowego zbiorniczka znajdującego się między parownikiem a skraplaczem na przewodach klimatyzacji. Jak sama nazwa wskazuje, jego główną rolą jest osuszenie, a właściwie niedopuszczenie do zbierania się wilgoci w całym układzie klimatyzacji. Usterki filtra klimatyzacji powodują m.in. korozję metalowych elementów klimatyzacji, co z kolei wpływa niekorzystnie na pracę układu, np. w wyniku uniemożliwienia swobodnego przepływu czynnika chłodzącego. Ponadto osuszacz pełni też ważną rolę przy filtracji zanieczyszczeń.

Filtr klimatyzacji należy wymienić za każdym razem, gdy występuje zagrożenie przedostania się wilgoci do układu klimatyzacji. Często zatem dokonuje się tego np. przy okazji wymiany sprężarki lub rozszczelnienia klimatyzacji. Zaleca się regularną zmianę elementu w odstępie około 2 lat.

Serwis i naprawa klimatyzacji
Nieszczelność układu klimatyzacji

Nieszczelność układu klimatyzacji

Jak już wspomniano, nieszczelność układu klimatyzacji może być bardzo groźna w skutkach, dlatego też w naszym serwisie dokładamy wszelkich starań, aby jak najwcześniej zdiagnozować tę usterkę.

Jedna z metod pozwalająca wykryć nieszczelności układu klimatyzacji polega na wykorzystaniu lampy UV. Za jej pomocą oświetla się poszczególne elementy klimatyzacji, dzięki czemu miejsca wycieków świecą się na jasnozielono lub jasnożółto. Warto w tym celu stosować lampę zasilaną z baterii, należy jednak pamiętać, aby było to urządzenie o wysokiej mocy świetlnej, w przeciwnym razie efekt może być niewystarczający. Ponadto serwisant przy pracy powinien użyć specjalnych okularów ochronnych.

Innym sposobem jest elektroniczne wykrywanie nieszczelności. Za jego pomocą można wykryć zwiększoną koncentrację czynnika chłodzącego, samo urządzenie określa się natomiast mianem detektora nieszczelności. Sondę zbliża się na odległość kilku mm od miejsca prawdopodobnej nieszczelności, a na podstawie analizy zassanego składu dokonana zostaje właściwa diagnoza. Należy pamiętać, że dostępne przyrządy mogą mieć różną czułość, czasem też analizie poddawane są inne okoliczne gazy, co w niektórych przypadkach budzi wątpliwości co do wiarygodności badania.

Wiele nieszczelności można wykryć także poprzez kontrolę spadku ciśnienia panującego w układzie. W tym celu wykorzystuje się zarówno nadciśnienie, jak i podciśnienie. Pierwszy z wymienionych sposobów świetnie sprawdza się przy dużych nieszczelnościach.

Ostatnim wykorzystywanym sposobem jest metoda gazu śladowego, który składa się w 95% z azotu i w 5% z wodoru. Pozwala na wykrycie nawet najdrobniejszych nieszczelności, dlatego gaz śladowy uważany jest za najlepszy sposób diagnozy tego typu usterek. Serwisant musi najpierw wprowadzić gaz do klimatyzacji pod ciśnieniem 5 barów, a następnie sprawdza detektorem kolejne przewody i podzespoły układu.

O czym warto pamiętać, aby nasz układ pracował sprawnie?

Aby zapewnić właściwą pracę układu klimatyzacji, warto pamiętać o kilku kwestiach. Większość kierowców zapomina, że klimatyzacji należy używać przez cały rok, gdyż zmniejsza to ryzyko wystąpienia uszkodzeń. Wynika to m.in. z faktu, iż sprężarka klimatyzacji jest napędzana przez cały czas – bez względu na to, czy sama klimatyzacja jest włączona, czy nie.

Należy także uważnie obserwować działanie układu – kierowcy muszą być szczególnie uwrażliwieni na takie objawy, jak zmniejszenie efektywności chłodzenia, nieprzyjemny zapach po uruchomieniu klimatyzacji czy nierówną pracę sprężarki.

Zalecane się też regularne kontrole układu klimatyzacji. Serwis klimatyzacji należy przeprowadzić co najmniej raz na dwa lata, aby sprawdzić, czy wszystkie elementy pracują poprawnie, oraz wykonać niezbędne prace konserwacyjne. Nabicie nowego czynnika chłodzącego oraz odgrzybienie klimatyzacji zalecane jest raz na rok.

„Nabijanie klimatyzacji” w Warszawie

Nabijanie klimatyzacji to bardzo potoczne i mylące określenie. Generalnie, czynnik chłodzący  nie ulega zużyciu, tak więc nie  ma potrzeby jego dobijania czy napełniania. Zazwyczaj tylko uszkodzenia powodują, że brakuje go w układzie. Oczywiście,  w trakcie  przeprowadzania serwisu klimatyzacji wyciągany jest czynnik chłodzący wraz ze starym zużytym olejem, który smaruje cały układ i ponownie ten sam czynnik wraz z nowym olejem wpuszczany jest do układu. Niestety klienci są bardzo często oszukiwani przez nieprofesjonalne serwisy lub pseudo-mechaników  w namiotach pod centrami handlowymi. Tam nie diagnozuje się usterek oraz nie wykrywa przyczyn, lecz doraźnie dobija się układ klimatyzacji, co pomaga tylko na krótką chwilę . Usługa jest tania i nieświadomi klienci niestety często się na to nabierają. Z tego właśnie wzięło się potoczne powiedzenie „nabijanie klimatyzacji”. Podkreślamy, że nasz serwis z takimi usługami nie ma nic wspólnego. Zawsze stawiamy na jakość!

Cennik:

Serwis klimatyzacji R134A (sprawdzenie szczelności, osuszenie układu, wymiana oleju w kompresorze, napełnienie nowym czynnikiem)
330 zł
Czynnik chłodzący R134A 100g (+ serwis klimatyzacji 200 zł)
40 zł
Serwis klimatyzacji R1234YF
850 zł
Serwis klimatyzacji R1234YF +100 zł za każde 100g czynnika
300 zł
Sprawdzenie szczelności azotem-wodór
100 zł
Wymiana chłodnicy klimatyzacji
250 – 350 zł
Odgrzybienie klimatyzacji ozonem
100 zł
Odgrzybienie klimatyzacji chemiczne z jonami srebra
150 zł
Czyszczenie układu klimatyzacji (po zatartym kompresorze)
500 – 1500 zł
Wymiana kompresora klimatyzacji
250 – 350 zł
Naprawa przewodu klimatyzacji
200 – 350 zł
Podane ceny netto są orientacyjne. W zależności od stopnia skomplikowania, ceny ustalamy indywidualne. W przypadku gdy klient chce przywieźć własne części do cen usług doliczamy 20%

opinie

Poznaj opinie naszych klientów:

4,5 / 5
Google
8,7 / 10
Dobry Mechanik
4,0 / 5
Facebook
Zadzwoń i umów wizytę
umów
wizytę
włącz
nawigację
nawiguj do nas