Na kanale Adam Kornacki Testuje 9 listopada 2021 został poruszony temat opon całorocznych. Podczas kręcenia tego odcinka filmowane były sceny w naszym serwisie, gdzie jako ekspert wypowiadał się nasz kolega Adam. Poniżej przedstawiamy streszczenie programu, ale szczegółów nie zdradzamy. Zresztą zachęcamy do wysłuchania niezastąpionego Adama Kornackiego!
Doważanie kół
Opony całoroczne przede wszystkim charakteryzują się tym, że z nich korzystać podczas lata i zimy. Dzięki czemu koszty eksploatacyjne na sezonowe wymiany, trzymanie ich w hotelu dla opon czy po prostu na zakup dwóch kompletów odpadają. Niemniej niezależnie od tego każda oponę warto przynajmniej raz na pół roku, maksymalnie raz na rok doważać koła.
Czym powinna cechować się opona całoroczna
Opona całoroczna powinna zachowywać się dobrze zarówno latem i zimą. Jest to trudne zadanie dla inżynierów. Muszą dobrać oni odpowiednią mieszankę, z której zrobiona jest opona. Po drugie, barki opony muszą być odpowiednio zestrojone. Po trzecie układ i klocek bieżnika – muszą być spójne i niezawodne przez cały rok.
Opona całoroczna musi się zaadaptować do różnych warunków, co oznacza, że musi być dobra na:
- suchym asfalcie
- mokrej nawierzchni
- błocie
- śniegu
Opona całoroczna musi być kompleksowa – najlepsza spośród innych opon na tych wszystkich nawierzchniach. Wymaga się aby doskonale hamowała na suchej nawierzchni i spełniała wszystkie normy homologacyjne. Musi także bardzo dobrze odprowadzać wodę, żeby nie doprowadzić do aquaplaningu, a zarazem bez problemu podjechać pod ośnieżoną górę i ten śnieg skutecznie odprowadzić spod kół. Tutaj bardzo ważne są grube klocki bieżnika przy barku opony po zewnętrznej stronie. Przy jeździe w trudnych warunkach atmosferycznych, kiedy opona nie ma przyczepności – odwrotnie. Opona robi się lekkim wałkiem i wtedy chodzi o to, aby od samego jej środka V – kształtny bieżnik odprowadzał wodę i błoto. Natomiast gęste lamele bieżnika opony całorocznej pozwalają się “wgryźć” w trudną nawierzchnię.
Jest to złożona technologia, ale jest rozwijana przez firmę GoodYear już od 1977 roku. Obecnie na rynku mamy już 3 generację tych opon. O jej właściwościach opowie Adam z Premio MAXI MOBIL.
Premio MAXI MOBIL o oponach całorocznych
Opona całoroczna łączy w sobie najlepsze cechy opony letniej jak i opony zimowej, konstrukcja bieżnika opony całorocznej pozwala na lepsze prowadzenie w warunkach zimowych, natomiast dobór odpowiedniej mieszanki powoduje, że ścieralność tej opony jest zdecydowanie niższa niż opon zimowych w warunkach letnich.
Konstrukcja bieżnika w oponie całorocznej GoodYear generacji 3 składa się na następujące podstawowe elementy:
- technologia Snow Gri – w czołowej części bieżnika lamele otwierają się przy natarciu na śnieg, po czym zasysają go do środka, co ułatwia przyczepność na ośnieżonej nawierzchni;
- dzięki głębokim rowkom w warstwie bocznej bieżnika odprowadzanie wody przy najazdach na kałuże jest znacznie łatwiejsze, co zapobiega aquaplaningowi;
- technologia Dry Handling – mocne klocki w części szczytowej i barkowej opony – ograniczają odkształcenia podczas ostrych manewrów, dzięki czemu mamy lepsze wyniki hamowania na suchej nawierzchni.
Co ciekawe, ta opona jest produkowana między innymi w polskich zakładach, w Dębicy.
Dla kogo opony całoroczne?
Zdaniem Adama Kornackiego opony całoroczne to dobre rozwiązanie dla osób mieszkających w północnych częściach kraju lub dużych aglomeracjach miejskich.
Czyli w miejscach, gdzie nie ma intensywnych opadów śniegu, gdzie w zasadzie kopny śnieg leży raptem kilka dni w roku. Natomiast w dużych miastach jest on szybko usuwany przez pługu spycharki.
Zdaje się, że opony całoroczne to dobry wybór dla samochodów elektrycznych, hybrydowych oraz aut klasy A, B i może C. Chodzi o samochody używane na krótkich dystansach.
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, to zapraszamy do obejrzenia pełnego programu Adam Kornacki Testuje – “Opony całoroczne, czyli cała prawda o czarnym złocie”.
Jeśli natomiast jesteś zainteresowany oponami całorocznymi to zapraszamy do kontaktu!