Długo wyczekiwana usługa w naszej ofercie – serwis klimatyzacji dla aut z nowym czynnikiem R1234yf!
Od 2017 roku, zgodnie z nowymi przepisami europejskimi, producenci samochodów mają obowiązek stosowania w układzie klimatyzacji nowego czynnika R1234yf. Do jego wymiany niezbędna jest specjalistyczna stacja serwisowa oraz dedykowane komponenty.
Jeżeli posiadasz auto z rocznika 2017 lub młodsze – zapraszamy na przegląd Twojego układu klimatyzacji w atrakcyjnych cenach:
- Pełny serwis klimatyzacji samochodowej – 850zł
- Serwis klimatyzacji, kiedy nie brakuje czynnika – 300zł
- Serwis klimatyzacji z uzupełnieniem czynnika – 300zł podłączenie maszyny i 200zł za każde 100g czynnika
Typowe awarie układów klimatyzacji
Każdy z elementów układu klimatyzacji może się popsuć lub naturalnie zużyć. Dlatego ważna jest regularna kontrola układu, zwana również serwisem klimatyzacji. Podczas takiego serwisu sprawdzana jest przede wszystkim szczelność układu, ponieważ ten nie będzie spełniaj swojej funkcji, jeżeli nie będzie w nim czynnika. Najczęściej szczelność układu sprawdza się przez napełnienie układu azotem do 25 barów.
Nieduża ilość czynnika ulatnia się z układu w sposób naturalny z biegiem czasu, m. in. przez ścianki elastycznych przewodów. Często jednak brak czynnika oznacza nieszczelności, a te mogą pojawić się dosłownie wszędzie. Stosunkowo często chłodnica klimatyzacji zostaje zniszczona lub naturalnie koroduje. Umieszczenie jej z przodu pojazdu powoduje duże ryzyko uszkodzenia przez ciała obce. Rzadziej czynnik ucieka w innych miejscach. Skraplacz może być szczelny, ale zabrudzony, przez co nie będzie efektywnie schładzał czynnika. Innym problemem, znacznie poważniejszym, jest niedziałanie wentylatora skraplacza, który pełni kluczową rolę w schładzaniu czynnika, jeżeli auto nie jedzie.
Drugim elementem, który przypomina chłodnicę jest parownik. Mniejszy, umieszczony we wnętrzu samochodu, do którego trudno zajrzeć, jest bardzo dobrze chroniony przez uszkodzeniami. Niestety, to również świetne miejsce do tworzenia się całych kolonii grzybów. Dlatego należy regularnie czyścić cały układ wentylacji (tzw. odgrzybianie) oraz wymieniać filtr kabinowy. By zapobiec osadzaniu się grzybów i bakterii na parowniku, warto go osuszyć włączając przed zakończeniem jazdy na chwilę ogrzewanie na zamkniętym obiegu, jednocześnie wyłączając klimatyzację.
Najpoważniejszą, jednocześnie najdroższą do usunięcia awarią układu klimatyzacji jest awaria kompresora. Regularnie serwisowany powinien wytrzymać bardzo długo, ale nie zawsze serwis jest prowadzony w odpowiednim czasie i nie zawsze przeprowadza się go fachowo. Przy braku czynnika, a tym samym oleju, kompresor może się zatrzeć. Jeżeli czynnik jest zabrudzony, dochodzi do tego samego. Ponadto, czynnik pochłania wodę, którą z układu usuwa osuszacz. Jednak długo niewymieniany osuszacz w końcu zostaje napełniony i siłą rzeczy woda w układzie powoduje spustoszenie. Nie tylko może doprowadzić do zatarcia kompresora, ale również do korozji elementów układu. Woda w układzie może spowodować również zamarznięcie zaworu rozprężnego.